Nieuwe VR headsets krijgen brein-computer interface die onderscheid fantasie en realiteit opheft – Xandernieuws


—————————————————————————————————————————————–

BCI kan ook gebruikt worden om ongewenste gevoelens of emoties te verminderen of zelfs te verwijderen, of om goed te kunnen slapen – (Wie wil er nou niet ontsnappen aan deze almaar krankzinniger wordende wereld?)

—————————————————————————————————————————————–

Valve, het bedrijf achter games zoals Life en Counter-Strike, ontwikkelt een nieuwe VR headset die voorzien is van een brein-computer interface (BCI), waardoor een speler niet meer in staat is het verschil tussen fantasie en realiteit te zien. Nieuwe games worden zó bedrieglijk echt, dat de speler zelfs (gereduceerde) pijn zal kunnen voelen als het karakter dat hij speelt gewond raakt. Als de hersenen van spelers ervan overtuigd kunnen worden dat alles wat ze zien en voelen – en ook ruiken en proeven – ‘net echt’ is en er zelfs emoties bij hen kunnen worden gegenereerd, dan is het een kwestie van tijd voordat verstokte gamers zich er compleet in verliezen, en vergeten dat ze in een spel zitten.

Brein-Computer-Interfaces (BCI’s) zijn de toekomst, denkt Gabe Newell, hoofd van Valve. Zijn bedrijf werkt reeds aan ‘gemodificeerde VR hoofdbanden’ die ontwikkelaars kunnen gebruiken om te experimenteren met signalen in de hersenen. Valve werkt hiervoor samen met OpenBCI, dat VR headsets maakt.

Data van hersenen en lichaam worden in games verwerkt

Game- en software ontwikkelaars zullen de gemodificeerde hoofdbanden / headsets standaard gaan gebruiken, denkt Newell. ‘Want er is simpelweg teveel bruikbare data’ die afkomstig zijn van het brein en het lichaam van een speler, zoals of deze opgewonden, verrast, verveeld, bedroefd, bang of geamuseerd is. Deze informatie wordt vervolgens verwerkt in de game om deze nog meer te ‘personaliseren’, waardoor de speler letterlijk in de game wordt ‘ondergedompeld’.

Met een BCI worden niet langer enkel de ogen, maar alle zintuigen en zelfs de emoties van de speler gebruikt en geprikkeld. In visueel opzicht zal er geen verschil meer zijn met de realiteit. Naast het ‘bespelen’ van gevoelens en emoties kan de hoofdband straks ook gebruikt worden om beter te kunnen slapen. ‘Slaap wordt een app die je gebruikt en waartegen je zegt: o, ik heb die bepaalde hoeveelheid slaap nodig, en zo en zoveel REM slaap.’

Ongewenste emoties en gevoelens kunnen ermee worden verwijderd

Newell ziet nog een ander voordeel: ongewenste gevoelens en emoties in het ‘echte leven’ kunnen met deze technologie worden verminderd of zelfs verwijderd. Dit doet me denken aan een bericht van een paar jaar geleden over Chinese scholen die voor alle leerlingen hoofdbanden verplicht stelden, waarmee hun emoties konden worden gelezen, en de docenten door middel van een van kleur veranderend lichtje meteen konden zien of een kind wel goed oplette, of dat het was afgeleid en ergens anders aan dacht.

De eventuele volgende stap is dus reeds in ontwikkeling: scholieren – en later bijvoorbeeld ook werknemers – dwingen om hun aandacht bij hun werk te houden, door ‘ongewenste’ gedachten te neutraliseren, en/of de ‘juiste’ gevoelens op te wekken. Het zal geen uitleg behoeven dat deze technologie een fantastisch middel voor dictaturen is om het gedrag van hun onderdanen totaal te controleren en te besturen.

Gamers kunnen straks zelfs pijn van hun spelkarakters voelen

Game ontwikkelaars zouden de nieuwe functies van BCI’s kunnen gebruiken om de speler een zo ‘echt’ mogelijke ervaring te geven, door deze ook (gereduceerde) pijn te kunnen laten voelen, bijvoorbeeld als hun spelkarakter gewond raakt.

Newell erkende dat hier gevaren aan kleven, zoals dat je mensen pijn kunt laten voelen die verder gaat dan hun eigen menselijke lichaam, bijvoorbeeld als hun headset, of een ander voorwerp, beschadigd raakt. Een voor de hand liggend veel groter potentieel misbruik noemde hij niet: bij mensen die – al dan niet verplicht – zo’n hoofdband dragen kan op afstand naar willekeur pijn worden toegebracht als ze zich niet aan de regels houden.

Hackers, en toepassingen op gebied van prothetica en neurowetenschap

Een andere mogelijke bedreiging is dat de BCI’s worden gehackt, en kwaadwillende vervolgens alles met een gamer kunnen doen wat ze willen. ‘Niemand wil zeggen ‘herinner je Bob nog? Weet je nog hoe Bob werd gehackt door malware? Rent hij nu nog steeds naakt door de bossen?’

De research van Valve raakt ook andere gebieden, zoals de prothetica- en neurowetenschap industrie. Valve ruilt research voor expertise, en draagt zo bij aan de ontwikkeling van synthetische lichaamsdelen waar in de toekomst echt ‘gevoel’ in kan zitten.

Fantasie wordt realiteit (of is de realiteit reeds fantasie?)

Kortom: ergens in de komende jaren komt er VR technologie op de markt waarmee mensen volledig kunnen opgaan in een digitale wereld die in alle opzichten niet meer van de realiteit te onderscheiden is, inclusief je virtuele lichaam, dat exact hetzelfde zal (aan)voelen als een fantasielijf of uw eigen lichaam (of juist minder of meer, al naar gelang u – of de overheid? – dat zo programmeert).

Het valt niet moeilijk voor te stellen dat mensen zich compleet gaan verliezen in zo’n virtuele realiteit, en zelfs kunnen vergeten dat het ‘niet echt’ is. Als hun virtuele realiteit dan van buitenaf gehackt wordt door een kwaadwillende partij, dan kan dat wel eens een bijzonder onprettige, misschien zelfs permanente ervaring worden.

Heeft u, kijkend naar de wereld om u heen, naar de almaar groter wordende gekte en waanzin van de mensheid, of misschien ook wel naar gebeurtenissen in uw eigen leven, ook wel eens het idee dat u in een slechte game van kosmische omvang bent beland? Nou… het is niet langer pure fantasie dat dit misschien nog zo is ook. Wellicht was ‘The Matrix’ meer dan enkel een legendarische science fiction trilogie, waarvan zeker het eerste deel eigenlijk door iedereen gezien zou moeten worden om een goed beeld te krijgen van wat er binnenkort (of juist al heel lang?) technologisch mogelijk is.

Xander

(1) Technocracy News
Afbeelding: Gerd Altmann , Pixabay

Zie ook o.a.:

24-05: Wetenschappers maken proteïne waarmee hersenen en gedrag kunnen worden gecontroleerd
18-04: Einde evolutietheorie? Microsoft wetenschappers denken dat universum zelflerende computer is
23-01: Microsoft krijgt patent op virtuele opstanding uit de dood
07-01: ‘Fase 2 van lockdown totale beschaving en technocratische A.I. machtsovername nabij’

2020:
28-11: Visie World Economic Forum voor de wereld na Covid: Een afschuwelijke toekomst
19-11: Klaus Schwab (WEF) wil wereldwijd verplichte hersenscans en implanteerbare microchips (/ Vaccinpaspoort en hersenscan als je grens over wilt – Implanteerbare microchips koppelen mens aan A.I. – Gedachten lezen wordt business model)
11-09: Zelflerende A.I. zegt ‘niet te kunnen voorkomen de mensheid te vernietigen’
03-09: ‘Implanteerbare 5G nanotech biosensor al vanaf 2021 in Covid-19 vaccins’ (/ Transhumane mens wordt geïntegreerd met wereldwijd digitaal controlesysteem)
06-08: Elon Musks hersenchip die mens aan computers koppelt en emoties controleert bijna klaar (Chip moet mensen al over 5 tot 10 jaar laten samensmelten met A.I. (kunstmatige intelligenties))
16-07: Weer een arts die waarschuwt voor het DNA veranderende Covid-19 vaccin (/ ‘De oude soort mens wordt misschien wel vernietigd, de nieuwe zal totaal worden gecontroleerd en zelfs geen eigen gedachten meer hebben’)

2019:
21-12: ‘Global Mega Trends’ consulting rapport voorziet transhumane mensheid in 2030 (/ ‘Alomtegenwoordige 6G gaat mensen en machines vanaf 2030 volledig integreren’)
06-11: Omnigeweld: ‘Samenleving wordt door technologie voor iedereen extreem onveilig’ (/ Oxford filosoof: ‘Enige manier om wereldwijde catastrofe te voorkomen is een universeel en allesomvattend controlesysteem’)
31-05: Techno-tirannie: De ijzeren vuist van de totale digitale controlestaat komt eraan (/ ‘Dit is geen vrijheid, dit is geen vooruitgang, maar een enkele reis naar levenslange opsluiting in een elektronisch concentratiekamp’)

*Indien u wilt reageren op het forum: lees eerst de siteregels.
*Geloofsdiscussies naar het Geloofsforum. Nodig uw gesprekspartner uit om op het Geloofsforum  verder te praten.



Source link

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *