Ziekenhuismedewerker krijgt hersenbloeding na ‘veilig’ AstraZeneca-vaccin en overlijdt


Twee Deense ziekenhuismedewerkers kregen bloedproppen en een hersenbloeding nadat ze het coronavaccin van AstraZeneca hadden genomen. Eén van hen is overleden. De zorgmedewerkers werden binnen 14 dagen na toediening van het vaccin ziek, meldt Reuters.

Het Deense Geneesmiddelenbureau bevestigde dat er twee meldingen van ‘ernstige bijwerkingen’ zijn binnengekomen, maar gaf verder geen details. Denemarken stopte net als meer dan 10 andere landen tijdelijk met het prikken met AstraZeneca na meldingen over bloedproppen.

Sommige landen, waaronder Duitsland en Nederland, hebben besloten om het vaccineren met AstraZeneca weer te hervatten. Het Europees Geneesmiddelenbureau (EMA) zei dat ‘de voordelen nog altijd zwaarder wegen dan de risico’s’.

Geen commentaar

Denemarken, Zweden en Noorwegen lieten vrijdag weten dat ze meer tijd nodig hebben om een besluit te nemen. Tanja Erichsen van het Deense Geneesmiddelenbureau zei dit soort meldingen van ernstige bijwerkingen nauwkeurig te onderzoeken om te bepalen of er een mogelijke link met het vaccin is. Ze voegde toe dat deze twee specifieke gevallen momenteel worden onderzocht.

EMA-baas Emer Cooke zei dat de waakhond een link tussen bloedproppen en het vaccin ‘niet kan uitsluiten’. De EMA pleit voor verder onderzoek. AstraZeneca wilde geen commentaar geven op de nieuwe gevallen in Denemarken.

[Reuters, RT]

5
16
stemmen

Beoordeel dit artikel

+

Meld je aan op onze GRATIS NineForNews PUSH meldingen

Aanmelden

waarom?

+

Volg ons GRATIS NineForNews Telegram kanaal

Volgen

waarom?





Source link

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *